16 Ekim 2013 Çarşamba

400 darbe...


Adıyla sanıyla dikkatleri altüst eden F.Truffaut'un ilk uzun metraj filmi 400 Darbe, Fransız sinema eleştirmeni ve kuramcısı André Bazin'e ithaf edilmiş. Filmin bir dram ya da suç filmi şeklinde nitelendirilmesi pek bir mana ifade etmiyor. Kimi zaman eğlendiren sahneler, (Beden hocasının peşinden öğrencilerin kent sokaklarında içtimaya çıktıkları ve teker teker firar ettikleri sahne) Hababam Sınıfı'nı da andırmıyor değil. - He ne kadar 1934 yapımı Jean Vigo filmi Hal ve Gidiş Sıfır kadar olmasa da!- 
Filmin bazı sahne çekimleri, yerli-yersiz müzik kullanımından kaçınılması, çocukların oyunculukları takdire şayan tarafları. Sinemanın teorik ve pratik anlamda dahi delikanlısı Truffaut'un kanımca filmde en başarılı sahnelerinden birisi polis merkezinde nezarette geçer. 
Bu yarı otobiyografik filmin bu sahnesinde çocuk oyuncu Antoine, nezarette genç bir adama denk gelir ve adam neden burada olduğunu sorar, evden kaçtığını söyler, aynı soruyu Antoine yöneltir, adam ağzında geveler. 


Sonrasında uyuyakalırlar ve nezarete üç genç kadın daha getirilir. Antoine tek kişilik bir nezarete alınır (adeta kafese) ve oradan içeridekileri seyreder. 


Kameranın kullanımı ve genç adamın hali (ve cevap vermedeki tutukluğu) Antoine'nin birkaç yıl sonraki hali gibidir ve kafesinden ilerideki halini izler. Bu çekim adeta izleyicinin de bakış açısını yansıtır/hatırlatır nitelikte ve ustacadır.  

1 yorum:

  1. ...basınç ve baskının ifadesi sorgu odaları...Antoine,"kafesinden ilerideki halini görür"... işte ürküten bakış buradan filizleniyor...tespit hepimize yönelik...

    YanıtlaSil