4 Nisan 2014 Cuma

''eloi eloi lama sabachthani?''



Alejandro Jodorowski'nin The Holy Mountain (Kutsal Dağ) (1973)
filminden bir sekans; Hangi İsa?

Yıllar evvel Buñuel'in Viridiana'sını izlediğimde, ilk etapta anlayamamıştım dilencilerin Da Vinci'nin tablosunu canlandırdıklarını. Her ne kadar Batı dünyasının görsel malzemeleriyle gözümüz/gönlümüz doldurulmuş olmasa da, sonuçta başka coğrafyanın çocuklarıydık. Sonrasında bu sahnenin Son Akşam Yemeği tablosunun bir hicvi olduğunu idrak ettim, İsa'nın yerinde de kör bir dilencinin olmasını Buñuel'in ironik dehası olarak değerlendirmiştim. (Hala da benzer görüşteyim!) 
Fernado Arrabal'ın oyun olarak 1959'da yazdığı Le Cimetière des Voitures (Araba Mezarlığı) oyununu, yine Arrabal'ın kendisi 1983'te televizyon filmi haline getirip yönetiyor. Oyun metninde ve filmde, araba mezarlığında bir müzisyenin, nam-ı diğer mesihin mucizelerine ve filmin son sahnelerinden birinde İsa'nın son akşam yemeğine Arrabal yorumuyla yer veriliyor. 
Batı'nın düşünsel ve görsel dünyasının yüzyıllardır taşıdığı heyelanla püskürüveriyor onlarca İsa ve havarisi...
Sant'Apollinare Bazilikası (VI. yy.)

San Marco Bazilikası (XIII. yy.)

Taddeo Gaddi (1340)

Leonardo da Vinci (1495-1497)

Pascal Dagnan-Bouveret (1896)

Luis Buñuel (1961) Viridiana filminden


Fernando Arrabal'ın kolajı (1983) 
Araba Mezarlığı filminden



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder